Gamifikacja (grywalizacja) to wykorzystanie mechanizmu gier do wywołania określonego zachowania ludzi - zwiększenia ich zaangażowania i motywacji w realizowaniu konkretnych celów. Obecnie gamifikacja mocno wkracza na rynek edukacji. Okazuje się bowiem, że jest doskonałym narzędziem w procesie uczenia się. Dlaczego?
Gamifikacja bazuje na wywoływaniu emocji a emocje są według najnowszych badań kluczowym czynnikiem, który warunkuje zapamiętywanie (Neisser, 1982) oraz tworzenie skojarzeń i reprezentacji umysłowych dla różnych informacji (Forgas, 1982).
Gamifikacja to rywalizacja w grze a rywalizacja jest jednym z 4 głównych motorów działań człowieka (obok ciekawości, stanu walki, hormonów) – dorosły uczeń, który przekonany jest w pewnym stopniu o swojej wiedzy i mądrości, będzie najbardziej motywowany do aktywności (np. uczenia się) poprzez rywalizację i stan walki, gdyż jego ciekawość po części jest już zaspokojona.
Gamifikacja to także system nagród (punkty, odznaki, puchary) a nagrody to przecież prosty mechanizm pozytywnego wzmacniania znany z teorii behawioralnej – uczymy się lepiej, jeśli za nasze działania otrzymujemy nagrodę (E. Thorndike, B.F. Skinner).
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o najnowszych nurtach w edukacji, śledź nasze aktualności i czytaj newslettery!
A jak działa gamifikacja w praktyce? Tutaj możesz to zobaczyć!
Źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Warunkowanie_instrumentalne (DOA 7.09.2015)
http://www.psychologia-spoleczna.pl/artykuly/197-rola-afektu-w-mysleniu-i-relacjach-spolecznych.html?start=1 (DOA 7.09.2015)
http://www.sikora.art.pl/flz_motory_napedowe.php (DOA 7.09.2015)