Kilka faktów dotyczących polskich nauczycieli i ich stosunku do ICT. Dane pochodzą z raportu z badań Centrum Rozwoju Edukacji Niestacjonarnej SGH. Badanie objęło 300 nauczycieli ze szkół publicznych.
1. Czy znam i rozumiem te pojęcia? - (% ankietowanych z odpowiedzią TAK):
> YouTube - 99%
> platforma e-learningowa - 98,3%
> serwis społecznościowy - 98%
> czat/blog - 97%
> Wiki - 62,2%
> Web 2.0 - 41,6%
> blended learning - 25,2%
2. Czy dobrze radzę sobie z tymi rozwiązaniami (% ankietowanych z odpowiedzią TAK):
> internet - 93,7%
> e-mail - 96,3%
> platforma e-learningowa - 62,6%
> czat/komunikator - 78%
> serwis społecznościowy - 53,2%
> arkusz kalkulacyjny - 70,4%
> prezentacje multimedialne - 63,6%
3. Jak często korzystam z internetu, przygotowując się do zajęć?
> wcale - 0,3%
> rzadziej niż raz w tygodniu - 6,5%
> raz w tygodniu - 13%
> częściej niz raz w tygodniu - 26,3%
> codziennie - 53,9%
4. Jakie narzędzia wykorzystuję do nauczania?
> prezentacje multimedialne - 96,7%
> platforma e-learningowa - 48%
> filmy video - 78,7%
> podręczniki elektroniczne - 47%
> oprogramowanie do tablicy multimedialnej - 26,7%
> serwis społecznościowy - 14,3%
> blog - 7%
5. Jakie widzę przeszkody w stosowaniu ICT w nauczaniu?
> niechęć rodziców - 1,0%
> brak wiedzy - 1,3%
> niechęć uczniów - 3,3%
> brak umiejętności - 8%
> brak czasu - 30,3%
> brak sprzętu - 47,3%
> inne lub brak odpowiedzi - 8,7%
Okazuje się, że nauczyciele potrafią korzystać z ICT i są świadomi jego potencjału w nauczaniu. Stosują jednak przważnie te rozwiązania, które dobrze znają i które powszechne są od dłuższego czasu. Brakuje im szkoleń z dostępnych narzędzi oraz doinwestowania w zaplecze sprzętowe.
Więcej na: http://www.ptnei.pl/files/VU2012/prezentacje/2B/2B.2.pdf