Telefon: +48 612238602
E-mail: info@globalnet.com.pl

EDUKACJA 3.0 - CO TO JEST?



EDUKACJA 3.0 - CO TO JEST?


EDUKACJA 3.0 – CO TO JEST I DLACZEGO SPRAWDZA SIĘ W NAUCE JEZYKÓW OBCYCH?

Edukacja 3.0 : termin oznacza podejście do nauczania oparte na tezach neurologii i psychologii kognitywnej oraz na nowoczesnych technikach wykorzystywanych w edukacji; to bardzo szerokie pojęcie, które przedefiniowuje rolę nauczyciela, ucznia i technologii w procesie kształcenia; wskazuje na technologię jako idealne rozwiązanie wspomagające nauczyciela w prowadzeniu zajęć zorientowanych na dyskusję, komunikację, rozwiązywanie problemów i stosowanie wiedzy w praktyce;

Edukacja 3.0 element wykładu, tekstu czy słuchowiska przenosi do rzeczywistości wirtualnej. Czyni z nich materiał, z którym uczeń zapoznaje się samodzielnie przy pomocy filmików, webinariów, treści zamieszczanych na dedykowanych platformach e-learningowych. Jest to punkt wyjściowy do dalszej aktywnej pracy z tym materiałem na zajęciach z nauczycielem. Lekcja w realu to już interpretacja materiału i wiedzy a nie ich prezentacja. A interpretacja i dyskusja to wyższy poziom przyswajania wiedzy!

Edukacja 3.0 to wreszcie prosty sposób na zindywidualizowane podejście do ucznia. Wybór materiałów online jest ogromny i można go rzeczywiście dostosować nie tylko do umiejętności ucznia, ale i jego zainteresowań. A zainteresowany uczeń to już właściwie połowa sukcesu w nauczaniu.

 

A jak Edukacja 3.0 ma się do nauczania języków? Prawie każda szkoła językowa chwali się na swoich stronach tym, że „stawia na komunikację na zajęciach” i „ma indywidualne podejście do ucznia”. Ale czy rzeczywiście wykorzystuje dostępne narzędzia edukacyjne, aby te cele w pełni realizować?

A co gdyby…

  • konstrukcję czasu Present Simple pokazać przy pomocy filmiku, prezentacji online, którą uczeń może odtworzyć kiedy chce i tyle razy, ile jest to konieczne..
    • tekst o dniu jakiegoś Toma lub Lucy z Londynu wraz z obrazkami zamieścić na platformie i wzbogacić  słowniczkiem…
    • na zajęciach poświęcić 10 minut na dyskusję o tych materiałach, sprawdzenie, ile uczniowie zapamiętali…
    • pozostały czas pracować z uczniami w grupach i parach; słuchać, jak opowiadają o swoim dniu a potem wspólnie opisać wymarzony dzień ucznia…

A co z gramatyką? Gdzie drilling? Gdzie does i do?

  • można na zajęciach – na początek, kilka przykładów a resztę na platformie, która poprawi błędy i pokaże poprawne odpowiedzi – od razu a nie tydzień po tym, jak uczeń robił zadanie

 

Ale kto przekona uczniów do pracy w domu? Przecież oni nie mają czasu...

To nieprawda. Mają czas na to, co ich interesuje. Nauczyciel powinien po prostu dobierać odpowiednie materiały i ich formę! Animowane telenowele, teksty piosenek, fiszki online, grywalizacja – tak, jak od lat dobieramy podręcznik do grupy i kursu, tak dzisiaj nauczyciel zaczyna selekcję materiałów online. Bez niego Edukacja 3.0 nie będzie efektywna i właśnie dlatego, nie jest ona dla nauczycieli zagrożeniem a jedynie ich nowym narzędziem pracy.

 

Więcej o Edukacji 3.0,  flipped classrooms, autonomii ucznia i innych trendach w nauczaniu już wkrótce. 

2015-11-17
To improve is to change. To be perfect is to change often.

Winston Churchil

Zmieniaj się razem z nami - Globalnet.